Łaziki 17.10.2023 r.  Stary Sącz

CategoriesAktualności

Na zbiórkę przyszło nas 17 osób i w takim składzie pojechaliśmy pociągiem / 2 godziny / do Starego Sącza. Duża część grupy nie była w ogóle w tym urokliwym miasteczku, część była bardzo dawno, stąd takie zainteresowanie wycieczką. A naprawdę jest tu co zwiedzać. Stary Sącz to to prywatne miasto duchowne, własność klasztoru klarysek, jedno z najstarszych miast w Polsce, prawa miejskie uzyskało w XIII wieku i leży na szlaku bursztynowym. Zachowana piękna zabudowa rynku to przykład architektury średniowiecznej i z tego powodu w 1954 roku Stary Sącz uznano za rezerwat urbanistyczny. Najpierw zwiedziliśmy klasztor klarysek założony przez księżną Kunegundę, która po śmierci męża Bolesława Wstydliwego wstąpiła do klasztoru i tu zmarła. Do tego klasztoru wstąpiła również królowa Jadwiga, żona Władysława Łokietka, a matka Kazimierza Wielkiego. Przy klasztorze funkcjonuje gotycki kościół pw. św. Trójcy i św. Kingi, którego wnętrze udekorowane jest barokowymi polichromiami przedstawiającymi życie fundatorki. Najcenniejszym zabytkiem kościoła jest ambona z 1671 roku w kształcie drzewa Jessego. Została tu pochowana św. Kinga, której relikwie są umieszczone w bocznej kaplicy. Z klasztoru przez Bramę Seklerską doszliśmy do źródełka i kapliczki św. Kingi. Brama została ufundowana przez Seklerów / Węgrów z Rumuni/ z okazji pielgrzymki Jana Pawła II do Starego Sącza i kanonizacji św. Kingi w 1999 roku. Jest to jedna z trzech bram tego typu w Polsce – drugą mamy w Tarnowie, a trzecią w Koszycach Wielkich. Potem udaliśmy się na rynek, wybrukowany kocimi łbami i obeszliśmy go wkoło, podziwiając jego zabytki. Niestety nie zachował się ratusz, który spłonął pod koniec XVIII wieku i już nie został odbudowany. Rynek otaczają małe kamieniczki z podcieniami, a najpiękniejsza jest tzw. Dom na Dołach, czyli dawny areszt, a obecnie siedziba Muzeum Regionalnego. Oryginalnym miejscem jest Oficyna Raczków z niezwykłym wystrojem sieni / fantazyjne malowidła na suficie i ścianach/, podwórka i oficyny. Przy rynku znajduje się kawiarnia ” Marysieńka”, gdzie Maria Kazimiera czekała na powracającego spod Wiednia króla Jana III Sobieskiego.. Stary Sącz to miasto kojarzone ze św. Kingą i Jadwigą, Janem Pawłem II, królem Sobieskim, a także Adą Sari i księdzem Józefem Tischnerem. Następnie udaliśmy się na Miejską Górę, zwaną też Parkową, której atrakcją jest ścieżka w koronach drzew – Leśne Molo.Cała ścieżka mierzy ponad 200 metrów, wygląda to bardzo ciekawie, jest pajęczyna, wiszący mostek, część jest przeszklona, a kończy się tarasem widokowym na Stary Sącz, Beskid Niski i Beskid Sądecki. Pogoda była wymarzona więc i widoki wspaniałe, rozpoznaliśmy góry Jaworze i Rosochatkę, gdzie byliśmy jakiś czas temu. Na górze znajduje się również niespotykana ścieżka przyrodnicza „Krople Rosy ” opowiadająca o życiu płazów – kumaka górskiego. Jest to siedem całkiem sporych szklanych kul, wewnątrz których znajdują się postumenty, na których prezentowane są kolejne stadia rozwoju kumaka, niestety w większości zdewastowane / rok temu jeszcze były całe/. Po mile spędzonym czasie w lesie schodzimy do rynku i zaglądamy jeszcze do pięknego kościoła parafialnego z XIV wieku pw. św. Elżbiety Węgierskiej. Nasza trasa dzisiaj to 11 kilometrów połączone ze zwiedzaniem Starego Sącza. Nie zobaczyliśmy wszystkiego, więc może jeszcze tu wrócimy.